مردان مسن با سارکوپنی احتمالاً به مرور زمان به دیابت مبتلا می شوند

30آوریل 2020 - براساس یک مطالعه ی جدید که در ژورنال جامعه غدد درون ریز منتشر شده است، مردان مسنی که توده بدنی کمتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند، در حالی که چنین نتیجه ای در مورد زنان مسن یافت نشد.

از هر چهار بزرگسال 65 ساله و بالاتر یک نفر مبتلا به دیابت است، این موضوع آنها را به بزرگترین گروه ایجاد کننده ی هزینه های بهداشتی و مشکلات ناشی از دیابت تبدیل کرده است. عضلات اسکلتی بزرگترین بافت حساس به انسولین در بدن است و در تنظیم قند خون نقشی اساسی دارند. کاهش وابسته به سن بافت ماهیچه ای، که اصطلاحا سارکوپنی نامیده می شود، ممکن است در ایجاد دیابت در بزرگسالان مسن نقش داشته باشد.

نویسنده اول این مطالعه، دکتر Kalyaniازدانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، گفت: کاهش عضلات وابسته به سن ممکن است یک هدف شناخته شده برای مداخلاتی بمنظور جلوگیری از ابتلا به دیابت در بزرگسالان مسن باشد. ما دریافتیم که توده بدنی نسبتاً پایین در پیری با شیوع بالاتر دیابت در مردان مرتبط است اما نه در خانمها، و این تا حدی مربوط به اندازه ی بدن است.

محققان 871 مرد و 984 زن را با میانگین سنی 60 سال در ویزیت اولیه، از مطالعه ی طولی پیری در بالتیمور، که تا 15 سال مورد پیگیری قرار گرفته بودند، مورد مطالعه قرار دادند. آنها از جذب سنجی اشعه ایكس دوتایی[1] استفاده كردند و دریافتند كه کم بودن توده ی بدنی بدون چربی(بافت ماهیچه ای) با افزایش سن با بروز دیابت در مردان و نه در زنان؛ ارتباط دارد.

دکتر کالیانی گفت: در مطالعات آینده  با استفاده از روش های مستقیم تربرای ارزیابی توده ی عضلانی اسکلتی، بینش بهتری در مورد این روابط و اختلافات جنسی مشاهده شده در مطالعه ی اخیر، بدست خواهیم آورد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-04-older-men-sarcopenia-diabetes.html

 



[1]Dual X-ray Absorptiometry